DSC_0045Hvad skal du gøre for at markedsføre din forretning og hvordan skal du gøre det?

Når du har svaret til; “Hvad du skal gøre” og til; “Hvordan du skal gøre det”, vil du uvægerligt komme til et nyt og vigtigt spørgsmål: Hvor meget skal du gøre, hvor meget skal du investere og hvordan skal du prioritere?

Der mangler ikke muligheder og forslag til, hvordan du kan markedsføre din forretning. Det afhænger naturligvis også af, hvilken forretning du har.

Er det en lokal virksomhed; f.eks. butik, restaurant, frisør eller andre ydelser, der typisk har et lokalt kundeunderlag eller kunder, som kommer når de er i området, vil du sandsynligvis overveje at kombinere din online markedsføring med mere traditionelle tiltag, såsom lokalannoncering, husstandsomdelinger, brochurer, skiltning.

Er du uafhængig af lokale eller forbipasserende kunder, er din markedsføring tilsvarende mere “national”, dvs., at du i højere grad vil markedsføre dig via landsdækkende medier og Internettet, og sandsynligvis i mindre grad vil benytte trykte markedsføringsmaterialer, som brochurer, flyers etc.

Branche, produkter, services, lokal eller national?

Start med at præcisere din branche og dine produkter og services. Dernæst bør du stille følgende spørgsmål:

  • Er mine kunder primært lokale eller primært nationale?
  • Hvad gør jeg for at tiltrække nye kunder?
  • Hvor stor en andel af min omsætning bruger jeg i dag på markedsføring? Del gerne op på tryksager, annoncer i medier, hjemmeside, online marketing, hhv. betalt, som f.eks. AdWords, og andet, som. f.eks. Facebook, YouTube etc.
  • Sammenlignet med mine primære konkurrenter (de, som du mener er dine konkurrenter), hvordan ligger jeg så aktivitets og investeringsmæssigt på markedsføring i forhold til dem?
  • Hvordan klarer jeg mig i forhold til mine primære konkurrenter? Det kan være en vurdering du foretager. eller bedre, det kan være baseret på kendte og faktiske regnskabstal.

Med ovenstående spørgsmål besvaret, har du sikkert en god fornemmelse af, om det du gør er nok, om det du gør er for lidt og, måske også, om det du gør er for meget!

Er der så balance i din markedsføring? For at få svaret, skal du som udgangspunkt gøre tre ting:

1. Sæt mål for din forretning og for din markedsføring

Disse mål skal være specifikke for antal og omsætning og for, hvordan du vil markedsføre din forretning. Er du f.eks. frisør, sætter du mål for de enkelte produkttilbud; klip, permanent etc. List dine produkter og overvej for hver enkelt af dem, hvordan du vil omtale dem. Hvad gør de for dine kunder og hvordan du vil markedsføre dem? I denne proces vil du måsket opdage, at nogle af produkterne slet ikke er rentable at markedsføre. Omvendt, vil du sikkert finde ud af hvilke der er mest indbringende og absolut

Mange af os har en lang produktliste og en lang liste over de ydelser vi tilbyder. Ved at gennemgå hver enkelt for, hvad de gør for dine kunder og for, om de er værd at markedsføre, opdager vi, at mange af dem ikke er værd at bruge tid og penge på. I nogle tilfælde taber vi måske endda penge på dem!

80/20 – reglen!
Find de 20 % af produkter og services, der indbringer din forretning 80% af indtjeningen, og du er næsten i mål med Balance i din Markedsføring.
NB! Alene denne “slankning” af udbud, kan medføre en dramatisk fremgang i indtjening, fordi du fokuserer på de vigtigste områder!

2. Læg budget for din markedsføring

Når du har prioriteret og besluttet dig for hvilke af dine produkter og services der skal markedsføres, så bør du lægge et budget.

Hvor mange penge skal du investere i markedsføring?
Bemærk, at vi her taler om “investering” og ikke om bare at “bruge” penge.

Som udgangspunkt bør du afsætte min. 5% af din omsætning til markedsføringsaktiviteter. Det kan være forbedring af din hjemmeside/mobilside, Landing Pages, søgemaskineoptimering, sociale medier, video etc.
Det er vigtigt, at du for hver enkelt aktivitet, søger at estimere hvad det forventes at give af resultater. Nogle aktiviteter kan måles her og nu, f.eks. kampagner, og andre er mere langsigtede, men alle bør der være mål og budget for.

Jo bedre du bliver til at vælge de rigtige aktiviteter, jo mere bør du investere af din omsætning i markedsføring. Til sammenligning, vil de store og kendte mærkevare virksomheder, som hovedregel, investere omkring 15% af den forventede omsætning i markedsføring.

Vi anbefaler at du har som mål, at investere 10% af din omsætning!

3. Brainstorm over fremtiden

Med en slankning af dine produktlinier og med erfaring fra investering og budgettering i markedsføring, vil du få en god idé om hvad der virker og hvad der giver dig resultater.

Du bør hele tiden være på forkant med udviklingen indenfor din branche. det er det der gør, at du vinder og kommer foran konkurrenterne.

Følg med i hvad der sker i det store udland. USA er et godt sted at holde sig orienteret, men igen afhængig af din branche, kan andre trend-lande være gode at følge med i. Flere succeser end du sikkert aner, er direkte kopieret fra f.eks. USA. Tænk på hele Groupon bølgen (Downtown, Sweetdeal m.fl.), hvor snart alt sælges til halv pris på Internettet; restaurantbesøg, alskens produkter, welness, klipning, ja selv kosmetiske indgreb. Da det kom til Danmark var det med flere års forsinkelse ift. USA.

Er idéen rigtig god, så skal du naturligvis investere i markedsføring. Det er her du kan gøre hele forskellen og jo mere erfaring du har, jo større bliver gevinsten.