Lav en hjemmeside eller lav en blog?

Mange spørger om forskellen mellem en hjemmeside og en blog, og, om der i virkeligheden er forskel?
Svaret er Ja, det er der, og nedenfor kan du læse om de væsentligste samt en anbefaling til, hvad du bør overveje med din hjemmeside eller blog.

Blogs

Blogs er som oftest gratis, og de kan oprettes på f.eks. www.blogger.com, www.wordpress.com m.fl.

Der er flere og flere “samlingssteder” for blogs med populære temaer som f.eks.:

Kendetegnende for mange af disse “hobby-blogs”er i dag, at de har et kommercielt formål.

Blogs er kendetegnet ved:

  • at indholdet opdateres løbende
  • uformel i tone og udtryk
  • interaktivitet
  • nyttig, værdifuld, informativ, “lærende” og interessant indhold
  • ofte at være temaorienteret – går i dybden med emner
  • mulighed for at abonnere, modtage opdateringer regelmæssigt

Hjemmesider

Hjemmesider er kendetegnet ved:

  • Eget domæne
  • Indholdet er statisk
  • Formel / professionel tone
  • Interaktivitet er begrænset. Primært én-vejs kommunikation
  • Information om produkter og / eller services og tjenesteydelser
  • Ofte mulighed for køb af produkter / ydelser
  • Kontaktside
  • Tilmelding til nyhedsbrev (hvis hjemmesiden indeholder en side med nyheder og nyhederne er informative og ikke blot salgsbudskaber, er dette en tilnærmelse til blogs!)

Næsten alle firmaer har en hjemmeside og det må siges at være et krav i dag for en professionel virksomhed!
En hjemmeside kan ses som en virtuel butik, der sælger produkter og / eller services og tjenesteydelser. Hjemmesiden er det perfekte forum til selv at fremme og reklamere for sit firma.
Og det er hvad folk forventer når de besøger en hjemmeside. at firmaet vil reklamere og forsøge at overbevise om netop fordelen ved at handle her.

I dag søger vi på Internettet
Når folk ønsker at købe varer/ydelser, så vil de i dag gå på Internettet for at søge efter hjemmesider der kan opfylde deres behov.
De kan enten købe noget online direkte fra din hjemmeside eller, de kan bruge den til at finde ud af hvad du tilbyder og hvor din butik er beliggende, så de kan komme og købe produkter og / eller tjenester fra dig personligt.

Kundeloyalitet
Når en kunde har købt noget fra dig, så er der en risiko for at de ikke vender tilbage igen.
Det er også meget vanskeligt at opbygge relationer til dine potentielle kunder og eksisterende kunder på din hjemmeside, fordi hjemmesiden er statisk. Når en person har købt noget fra dig, er der som regel ingen mulighed for en dialog, så forholdet har ikke mange chancer for at udvikle sig og vokse.

Blogs kan skabe loyalitet
En blog der løbende leverer interessant og brugbart indhold, og dertil giver de besøgende mulighed for at involvere sig, skaber loyalitet.
Gennem konsekvent og regelmæssig blogindhold, vil du i sidste ende blive betragtet som ekspert indenfor dit område / din niche / dit fag. Folk vil begynde at henvende sig til dig for at få svar på spørgsmål.

Også selvom mange af dem du interagerer med på din blog aldrig bliver kunder, behøver det ikke at bekymre dig. Det faktum,  at du får et stigende antal besøgende, fordi du med passion og integritet giver spændende, interessant viden, vil trække mange nye potentielle kunder.

NB! Nyt og originalt indhold er meget vigtigt. Indholdet er præcis hvad der tiltrækker og fastholder de besøgende, hvor mange efterhånden vil blive kunder. Og vigtigt er det også at erkende,  at en blog ikke skal bruges til at reklamere eller til at sælge. Hvis du forsøger at bruge din blog på den måde, kan du blive meget skuffet over resultaterne. Du vil ikke være i stand til at opbygge relationer og du vil højst sandsynligt ikke sælge meget. Folk køber ikke fra mennesker, som de ikke har tillid til. Så sørg for, at de lærer dig at kende.

Anbefaling: Kombiner det bedste fra blogs og hjemmesider med WordPress
En effektiv fremgangsmåde er, at bygge din hjemmeside med WordPress, som både kan levere  statiske sider og blogs med indlæg. Da begge er nødvendige for succes i din online eksponering, kan du her ved hjælp af ét værktøj forene det bedste fra en hjemmeside og en blog og få endnu flere fordele:

  • ensartet udseende
  • nem optimering for SEO
  • nem og hurtig design
  • nem vedligeholdelse og opdatering af indhold, da hele webinfrastrukturen er baseret på et Content Management System (CMS)

Vil du have hjælp til hjemmesiden/blog, så er du velkommen hos ContactVision.

KLIK HER eller på linket i sidebaren for hurtig kontakt