Kom foran dine konkurrenter!Der er mange måder at se sine konkurrenter på. Nogle ser og omtaler dem som “kolleger”!
Det er da sikkert også en god positiv indgang, men måske en lidt misforstået holdning. Vi kæmper jo ofte om de samme kunder og ikke, som kolleger gør, samarbejder for at vinde de samme kunder.

Hold dog fast i den positive indfaldsvinkel. Find de af dine konkurrenter, som du synes gør det rigtig godt. Hvem tror du har succes og hvad tror du der gør at de har succes?

Analyser de bedste af dine konkurrenter.

Succesfulde konkurrenters hjemmeside:

  • Hvordan er deres hjemmeside?
  • Hvad fokuserer de på?
  • Hvilke fortæller de om deres produkter?
  • Hvad vil de have de besøgende på deres hjemmeside til at gøre?
  • Hvordan er de søgemaskineoptimerede: Titler, Metabeskrivelser, Søgeord, Links etc.

Succesfulde konkurrenters markedsføring:

  • Hvor er de på de sociale medier?
  • Bruger de betalt markedsføring, som f.eks. AdWords, Bannerannoncering m.fl.
  • Bruger de PR, events etc?
  • Er de aktive på Blogs, Forums?

I øvrigt for succesfulde konkurrenter:

  • Produkter og Services?
  • Priser?
  • Tilbud og rabatter?
  • Betingelser?


Hvordan kommer du foran dine konkurrenter?

Den nemme forklaring er: “Find ud af hvad dine konkurrenter gør, og gør det bedre!”

Det er løsningen. Dog, hvis du f.eks. er en mindre rengøringsvirksomhed med 10 ansatte og vil konkurrere med ISS eller en anden gigant indenfor rengøringsbranchen, må du påregne at det koster tid og rigtig store investeringer hvis du vil være større end dem.

Brug gerne de megastore selskaber til inspiration, men sæt realistiske mål for, hvem du vil foran i første omgang.

Hvem skal du gå efter af kunder?

Der er ofte en sammenhæng mellem hvem man er og hvem får som kunder.
Er man en stor virksomhed, tiltrækker man nemmere store kunder. Er man en mindre virksomhed, er kunderne tilsvarende mindre. Det kan være op af bakke for nystartede enkeltmandsvirksomheder der år 1 har som mål at få Novo Nordisk, SAS eller TDC som kunder. Gå i stedet efter virksomheder, som du selv bedre matcher.

Jo mere du vokser, jo mere erfaring og jo flere referencer, jo nemmere bliver det at tiltrække store kunder!

Vil du have hjælp til at analysere dine konkurrenter og finde ud af, hvordan du indhenter de bedste?

Kontakt ContactVision og aftale et møde, hvor du vil få en analyse af din egen virksomhed samt af udvalgte konkurrenter.