Online Markedsføring

En definition af Online Markedsføring:

Formålet med online markedsføring er, at gøre salg overflødig!”

Og selvom det selvfølgelig ikke vil ske,  er opgaven for online markedsføring, at gøre salget  nemt og meget gerne til en formssag eller en ren ekspeditionssag.

Markedsføring, eller marketing, er nøglen til succes!

Konkurrencen er hård
Der vil for de fleste branchers vedkommende, altid være flere sælgere end købere.
Du vil naturligvis gerne være sikker på, at det er dine produkter og dine services der bliver købt. Derfor er det afgørende, at du og din virksomhed differentierer jer og positioneres stærkt i forhold til dine konkurrenter.
Du skal kunne fortælle, vise og gerne bevise, hvorfor dine produkter og services er et bedre køb end dine konkurrenters.

Hvad er det første spørgsmål du bør stille for din virksomhed, uanset om det er en enkeltmandsvirksomhed, et stort eller et lille selskab?

Hvad er det vi sælger?

Tænk over det. Hvad er det egentlig du sælger? Når du har svaret, så tænk på, om du i dine salgsbudskaber fortæller hvad dine produkter og services kan!

I stedet bør du fokusere på at fortælle, hvad dine produkter gør!

Vi møder for det meste firmaer, der fortæller hvad de er og hvad de kan.
Fortæl i stedet, hvad du og dine produkter kan gøre, der positivt forandrer hverdagen for dine kunder. Det er marketing!

Marketing strategi

Hvordan kan du, dit firma og dine produkter berige kundernes hverdag? Det kan f.eks. være:

  • at give større sikkerhed
  • at gøre arbejdsgange nemmere
  • øget indtjening
  • tidsbesparelse
  • og/eller andet

Find derefter ud af, hvem der er din “ideelle kunde”.

Hvor vil du placere den ideelle kunde for:

  • Alder
  • Køn
  • beskæftigelse
  • uddannelse
  • position i ansættelse (leder, mellemleder, ansat)
  • indkomst

 

Overvejelser for strategi og markedsføring:

  • Hvordan får du fat i den ideelle kunde?
  • Hvordan kan du få kunderne til at opleve, at du sælger og leverer kvalitet?
  • Hvordan vil du gerne have at din ideelle kunde omtaler dig?
  • Hvordan bliver du blandt de absolut bedste i din branche, så din virksomhed omtales: “Det er de bedste!”
  • Hvad skal du gøre mere af? (Det, der skal skaffe den ideelle kunde og det, som gir’ den bedste indtjening)
  • Hvad skal du gøre mindre af? (bruge tid på dårlige kunder, urentable produkter og services)

 

Ovennævnte metode for at lave en marketing strategi er for nogen magisk! Du sætter “ansigt” på din kunde og,  du går fra at være “Produktbeskriver”, hvilket keder folk ganske voldsomt, til at blive “Problemløser”.
Du hjælper folk med at gøre deres hverdag nemmere og bedre med det, dine produkter kan gøre for dem.

Mål

Når du har gjort dig tanker for ovenstående, er du godt i gang med at sætte mål for din virksomhed.
Du kan også læse: Sæt Mål for Din Virksomhed | Sæt Mål for Dig Selv