Sæt mål for din markedsføring

Når du skal markedsføre din virksomhed, er det første du bør gøre, at sætte mål!

At formulere og nedskrive mål, er det vigtigste du kan gøre for dig selv og for din forretning. Sæt mål for din virksomhed!
Masser af undersøgelser har dokumenteret, at klare og præcise mål, er vejen til hurtig og ofte omgående resultatforbedringer.

 

Mål giver umiddelbart:

  • energi
  • styring, retning og kontrol

Sæt mål for din virksomhed og skriv også gerne dine egne personlige mål!
Succesraten for nedskrevne mål contra ikke nedskrevne mål er dramatisk.

Hvis du ved hvor du vil og skal hen, er det nemmere at komme dertil!

Mennesker med succes, filosoffer, management gurus m.fl., er alle enige om én ting: Vi er motiveret af mål!

Hvis det er rigtigt at vi er motiveret af mål, hvorfor er det så kun ganske få, som har klare og præcist formulerede mål?

Undersøgelser har vist, at kun 3-5 % har klare mål og, at under 1% har skrevet sine mål ned!

Hvis det er så vigtigt at have mål og at skrive dem ned, hvad afholder så mere end 95 % af os fra at gøre det?

Her er nogle af forklaringerne:

  1. De forstår ikke værdien af at sætte mål
  2. De er ikke opvokset i et miljø, hvor mål syntes vigtige
  3. De ved ikke hvordan man sætter klare, præcise mål
  4. Frygt for ikke at nå dem (så er det sikrere at blive hvor du er!)
  5. Frygt for kritik af andre, som fortæller dig, at dine mål: ” ikke er realistiske”, “er spild af tid” mm
  6. Frygt for forandring


Frygten er større end faren!

Frygt for ikke at nå mål, frygt for kritik af andre og frygt for forandring, er måske de største barrierer, hvis ‘Forståelse for vigtighed’ og ‘Viden om, hvordan man sætter mål’, er opfyldt.

Frygt for ikke at nå dine mål, er i virkeligheden  ‘frygt for at begå fejltagelser’. Hvis det går galt, stopper mange med at prøve at nå målene. Og det er rigtig trist, for ofte er fiaskoer og fejltagelser vejen til at lykkes!
Alle med en idé og et mål har oplevet fiaskoer. De der lykkes er de, som er vedholdende og  som lærer af sine fejl.
Thomas Edison, opfinder af bl.a. det elektriske lys, lavede tusindvis af eksperimenter som mislykkedes.

Når han blev spurgt hvorfor han blev ved (og han blev i sin tid stærkt kritiseret i medierne og kaldt fantast mm.) svarede han: “Jeg har ikke haft et eneste mislykkede forsøg. Jeg har succesfuldt fundet tusindvis af måder for, hvordan det ikke skal gøres!”

Frygt for kritik:

Et af de bedste råd mod ‘Frygt for kritik af andre’ er: Lad være med at fortælle andre om dine mål! Undtagelser er de, som aktivt indgår for at opfylde dine mål.

Frygt for forandring:

  • Det er en frygt vi må prøve at lægge fra os. Er der noget der er uundgåeligt her i livet, så er det forandring!
  • Der er forandringer hver dag og det gælder ikke mindst i erhvervslivet. Her skal vi helst være helt oppe på “dupperne”, når forandringer og ny teknologi tager sit indtog, for ikke at blive sejlet agterude.
  • De fleste af os er bange for forandringer. Vi er bange for, at forandringer er til det værre!
  • Vi vil ikke være bange for en forandring, hvor vi har vundet en masse penge i Lotto, men hvis vores chef siger, at han vil tale med os om 5 minutter, fordi “det er nødvendigt med forandringer i firmaet”, slår hjertet lidt hurtigere og hænderne bliver klamme.
  • Med klare og opdaterede mål, og dermed en egenkontrol over dit eget liv, vil vi kunne tage ‘forandringer’ med ro i sindet, for vi ved hvad vi vil!


Endnu et par grunde til at sætte mål

Det giver dig kontrol over dit liv og din forretning, og de fleste af os lader os rive med og begejstre af mål.
Så er det egentlig ligegyldigt, om det er små eller store mål.

At sætte mål og at gå efter dem, er at tage ansvar!

Start med at sætte dine mål

  1. Beslut præcist hvad vil du: for hhv. din virksomhed og for dig selv.
  2. Vær parat til at “betale prisen” for at opnå dem og afsæt de nødvendig ressourcer; først og fremmest tid og penge
  3. Så ofte som muligt, bør du revidere dine mål. Gør det til en vane, hver dag at løbe dine mål igennem.

Bryd målene ned i delmål og sæt tid på og opdel i:

  • år
  • måneder
  • uger
  • dage
  • timer

Er der andre involveret, skal disse med (og motiveres) for opnåelse af mål.

Start i dag og Sæt Mål for Din Virksomhed!